zondag 20 mei 2012

door het ijs gezakt

Dunn 
Het is mijn streven om geen fouten in mijn werk te maken, maar ik geef geen garanties. Soms weet ik niet hoe iets precies zit, en kan ik het ook nergens vinden, zodat ik er wat omheen moet rommelen. Wel begin ik zo langzamerhand een kenner te worden van uniformen van Duitse soldaten. In illustraties van de Amerikaan Harvey Dunn (1884-1952) zie ik dat de uniformen niet helemaal kloppen, hij vergeet bijvoorbeeld steeds de adelaar met hakenkruis op de borst.
Dunn
 Dunn was geen documentatietijger, het was bekend dat hij wel eens een foutje maakte. Voor de
Saturday evening Post maakte hij in 1939 een illustratie van iemand die in een gat in het ijs gevallen was. Hij had er niet aan gedacht dat het wateroppervlak de hoogte van het ijs zou moeten hebben. Een lawine van boze ingezonden brieven was het resultaat, de reputatie van Dunn liep onherstelbare schade op.
Dunn
Dunn heeft nooit meer voor de Post gewerkt en hij kreeg minder illustratieopdrachten. Hij richtte zich dan ook steeds meer op vrij schilderwerk, zijn prairieschilderijen.

Een brandje in de nacht op een boot, daar verwacht ik geen boze brieven over.

2 opmerkingen:

  1. Thank you. Maybe it's a pity you can't read the blog. I have to write my blog in Dutch, my English isn't good enough.

    BeantwoordenVerwijderen