vrijdag 4 mei 2012

kerstsfeer

Half december begon ik te tekenen aan het nieuwe verhaal van Haas. De openingsplaat moest een sfeertekening worden van een boot gebruikt door onderduikers in de Biesbosch. Ik wilde dat er dreiging van de tekening uit zou gaan, kou, ellende. Plassen water omdat de grond zo sompig is dat je er tot je enkels in weg zakt, scherpe punten aan de takken maken de boel nog vervelender. Ik hoopte dat je zou voelt dat het allemaal slecht gaat aflopen, ik wilde associaties met nazi's en andere narigheid oproepen.
Per ongeluk zag de kopieerjuffrouw de tekening. "Mooi plaatje," zei ze, "Lekker kerstsfeertje."
Kolere, dat was de bedoeling niet. "Kerstsfeer? Denk je niet aan nazi's als je dit ziet? Eh... executies, open wonden met pus enzo?"
"Huh? Hoezo? Ik vind het wel mooi, echt kersterig."
Vol verwarring liep ik de kopierette weer uit. Een van ons tweeën moest zich enorm vergissen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten