zaterdag 30 juni 2012

keuze

Swarte

Swarte 
De jury van de Marten Toonderprijs besloot de prijs toe te kennen aan Joost Swarte. Omdat het hier om een stripprijs gaat lijkt mij dit een bizarre keuze: Swarte maakt zo goed als geen strips.
Ger Apeldoorn schrijft in de Eppo: "Strips maakt hij bijna niet meer, maar laten we eerlijk zijn, alleen al voor het bedenken van de term De Klare Lijn heeft hij hem meer dan verdiend."
Huh? Waarom zou iemand een prijs verdienen voor het bedenken van een term? De toevoeging 'laten we eerlijk zijn' begrijp ik ook niet. De prijs niet toekennen vanwege stripkwaliteiten maar vanwege een taalvondst lijkt mij juist ontzettend oneerlijk. Het is alsof de jury tegen alle stripliefhebbers wil zeggen: Tuurlijk verdient die Swarte de prijs niet, maar eh.... dikke vinger.

4 opmerkingen:

  1. Tsja. Vorig jaar ging-ie naar Peter Pontiac. Ook al niet iemand die veel strips tekent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar. Het zal ongetwijfeld aan mijn voorkeuren bliggen, maar Pontiac heb ik altijd bewonderd om zijn strips. Ik heb zijn verzamelde stripwerk dan ook met zeer veel genoegen gelezen. Bij Swarte ligt dat anders. Die is bekend geworden met van alles, omslagen voor Vrij Nederland bijvoorbeeld, ik heb een geinig t-shirt met een Swarte tekening erop, maar niet met strips. Om hem een stripprijs te geven vind ik raar. Maar ik vind sowieso het geven van stripprijzen raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fred, ik heb er veel minder moeite mee dan jij dat Joost Swarte de Marten Toonderprijs krijgt. Het is waar, hij is niet echt een striptekenaar, maar meer illustrator en grafisch vormgever. En toch heeft hij een bijzondere bijdrage geleverd aan het Nederlandse beeldverhaal, denk bijvoorbeeld aan zijn kinderpostzegels. Dat hij de prijs heeft verdiend omdat hij de term Klare Lijn heeft bedacht vind ik veel te simpel geredeneerd van Ger. Bovendien is het werk van Swarte, dat sowieso een stripstijl heeft, ook internationaal bekend. Chris Ware heeft Swarte 'bestudeerd, gekopieerd en geplagieerd', Charles Burns noemt Swarte onomwonden 'een genie' en Art Spiegelman prijst zijn „visuele intelligentie” en eert hem als een belangrijk tekenaar. http://www.nrc.nl/boeken/2012/01/20/de-klare-lijn-van-joost-swarte/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,

    In Eppo kan ik alleen opschrijven wat 'de Eppo-lezer' vindt en ondanks het feit dat mijn persoonijke mening gelijk ligt met die van jou (erger nog, bij Pontiac had ik al mijn twijfels), moest ik tot de conclusie komen dat de waardering voor de toekenning aan Swarte groter was dan ik had gedacht. Het citaat met 'laten we eerlijk zijn', kwam letterlijk van iemand anders. Op zich opmerkelijk dus, dat je feilloos inzoomde op mijn gevoelens. Misschien dat iets in mijn formulering toch die gedachte op heeft geroepen.

    BeantwoordenVerwijderen