vrijdag 29 juni 2012

zwart wit

Vance, XIII
Ik hou enorm van strips in zwart wit, vaak vind ik ze nog mooier dan in kleur. Als ik een zwart wit versie zie van een strip die ik al een kleur heb dan kan ik hem meestal niet laten liggen. Zelfs niet als ik de strip helemaal niet zo goed getekend vind.
De laatste jaren was de strip XIII getekend door Willam Vance in Europa een kaskraker. Maar Vance tekent eigenlijk ontzettend saai, alsof hij er geen zin in heeft. Hij tekent bijna nooit perspectief, alles recht van voren en van opzij. Ooghoogte is tafelhoogte, een verdwijnpunt is niet nodig. En zelfs de hoofden: recht van voren en recht van opzij.
Vance, XIII
Er zijn zo weinig mogelijk decors: een steen, een stukje palmboom. Of vijf palmbomen, maar dan hebben ze een verhalende betekenis: de hoofdpersoon krijgt een erectie. Maar ik heb XIII altijd met veel plezier gelezen. En als ik een uitgave in zwart wit vind ben ik helemaal gelukkig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten